Isot, kansainväliset yritykset ovat nyt ottaneet härkää sarvista ja alkaneet muuttamaan toimintatapojaan reilusti ympäristöystävällisempään suuntaan. Tämän kaiken keskellä kuitenkin kuluttaja voi potea huonoa omaatuntoa siitä, että ei ehkä kykene vaikuttamaan omasta mielestään niin paljon kuin haluaisi. Me olemme tästä eri mieltä.

iHelp Finland Oy perustettiin jo vuonna 2012, jolloin toimialamme kattoi puhelinten sekä tablet-laitteiden huollot. Viime vuonna lisäsimme toimintaamme käytettyjen puhelinten myynnin ja oston. Taustalla tässä kaikessa on yksi perusarvoistamme, ympäristöystävällisyys. Me iHelpillä haluamme auttaa kuluttajia toimimaan arvojensa mukaan, samalla kantamalla oman kortemme kekoon kierrättämällä sekä uusiokäyttämällä ehjät ja rikkinäiset puhelimet sekä niiden osat. Viime vuonna korjasimme yli 20 000 puhelinta ja tablettia yli kahdellakymmenellä paikkakunnalla. 

Kirjoitimme viime vuonna blogiimme tekstin siitä, kuinka uusimpien puhelinmallien perässä juokseminen kuormittaa merkittävästi maapalloa. Haluammekin nyt korostaa, että puhelinten kierrätyksellä sekä korjauttamisella voi vaikuttaa merkittävästi omaan hiilijalanjälkeen ja sitä kautta kantaa oman kortensa kekoon kohti ympäristöystävällisempää ja kestävämpää tulevaisuutta. Vain pari vuotta aiemmin ihmiset yllättyivät, kun puhelimiin oli mahdollista vaihtaa näyttöjä tai akkuja, mutta nyt ihmiset tunnistavat heikentyneen akun tuomat ongelmat esimerkiksi pakkaskelillä ja hakeutuvat korjauttamaan puhelimen. Vuosien saatossa ihmisten tietoisuus puhelimien korjausmahdollisuudesta on lisääntynyt. Jouluisin havaitsemme aina ison piikin vanhojen ja uudempienkin älypuhelimien korjauksissa, kun ihmiset antavat niitä lahjoiksi uusille älypuhelimien käyttäjille. Tämä ilmiö on nyt selkeästi jatkunut joulun jälkeenkin.